In de problemen na verhuizing

Column
Foto van een vrouw

Als Wendy* thuiskomt van boodschappen doen wacht haar een onaangename boodschap. Op de deurmat ligt een brief van de Belastingdienst. Wendy moet tot haar grote schrik haar ontvangen huurtoeslagen over de afgelopen jaren terug betalen. Een bedrag van maar liefst € 10.000! Ze belt direct met de Belastingdienst. Want ze snapt niet hoe dit kan. Volgens de Belastingdienst kloppen haar adresgegevens niet. Daarom gaan zij ervan uit dat Wendy in de afgelopen jaren onterecht huurtoeslag heeft gekregen en moet zij dit terug betalen.  Zij stuurt een brief naar de Belastingdienst en schrijft dat zij het hier niet mee eens is. Omdat de Belastingdienst haar huurtoeslag van dit jaar ook gestopt heeft moeten Wendy en haar dochtertje rond zien te komen van € 600 per maand.

Omdat Wendy op deze manier weinig geld overhoudt, kan zij haar huur niet meer betalen. Wendy is erg bang dat zij hierdoor uit haar woning wordt gezet door haar Woningbouwvereniging. Zij heeft naast de problemen met de Belastingdienst ook nog persoonlijke schulden. Wendy is wanhopig en belt ten einde raad naar de Nationale ombudsman. Omdat er een huisuitzetting dreigt, neemt  de ombudsman snel contact op met de Belastingdienst.

De Belastingdienst zegt dat het woonadres van Wendy in de Basisregistratie personen (BRP) bij de gemeente niet overeen komt met dat van de Belastingdienst. Wendy is vergeten om haar nieuwe adres na haar verhuizing van een paar jaar geleden door te geven aan de gemeente. De gemeente houdt persoonsgegevens bij in de Basisregistratie personen. Overheidsinstanties gebruiken deze gegevens om hun taak uit te voeren. Het is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat deze gegevens kloppen en dat een verhuizing zo snel mogelijk wordt doorgegeven. Anders kan dit grote (financiële) gevolgen hebben. Zoals problemen met een uitkering, het aanvragen van een paspoort of ID-kaart of het afsluiten van een verzekering.

Nu duidelijk is geworden waar het mis is gegaan draait de Belastingdienst de beslissing terug. De Belastingdienst heeft zelfs contact opgenomen met de Woningbouwvereniging van Wendy en de situatie uitgelegd. Volgens de Woningbouwvereniging hoeft Wendy niet bang te zijn dat zij uit haar huis gezet wordt. Zij gaan met Wendy een oplossing zoeken voor haar huurachterstand.

Wendy gaat verder zelf aan de slag om haar administratie en financiële zaken op orde te krijgen. Zij zal stukken aanleveren aan de Sociale Dienst van haar gemeente om in aanmerking te komen voor een schuldhulptraject. Wendy kan weer met een gerust hart boodschappen gaan doen.

* Gefingeerde naam
De persoon op de foto is niet de persoon uit deze column