Leren van fouten

Column

Mensen leren van fouten en overheidsinstanties ook. Dit bewijst de zaak van meneer en mevrouw Hofsteenge*. Anderhalf jaar lang waren zij in strijd verwikkeld met hun gemeente, Schoorl. Het had alles te maken met een omleiding, waardoor ineens veel meer en zwaarder verkeer hun straat onveilig maakte. Gevolg: scheurtjes in de muren van hun huis, een kapot gereden berm voor het huis en verzakkingen in de weg. Na een goed gesprek is de zaak uiteindelijk toch naar tevredenheid van alle partijen opgelost. Hoe dat ging?

Meneer en mevrouw Hofsteenge besluiten na de zoveelste dag van overlast van zwaar verkeer een schadeclaim in te dienen bij de gemeente. Ze stellen dat de scheurtjes in hun huis er niet zaten toen ze dat een paar maanden eerder kochten. De gemeente besluit een schade-expert langs te sturen. Dit leidt tot niets, want een schadevergoeding komt er niet. Inmiddels is de berm voor het huis helemaal kapot gereden en is meneer Hofsteenge uiteindelijk zelf maar aan de slag gegaan om de berm wat op te hogen. En daarmee dient het volgende probleem zich aan: het regenwater loopt niet meer weg. Bij regen sieren diepe plassen het straatbeeld. En door de ramen kunnen ze niets meer zien. Bussen en vrachtwagens die door de plassen rijden zorgen namelijk voor enorme waterhozen, die vuil water tegen de ramen slaan. Maar de gemeente wil hier niets aan doen. Meldingen van meneer Hofsteenge over verzakkingen in de weg zijn bij de gemeente zelfs nergens terug te vinden. Moe gestreden klopt de familie bij ons aan.

Wij komen al snel tot de conclusie dat een diepgravend onderzoek van onze kant voor de familie Hofsteenge weinig zin heeft. Wat mis is gegaan, is misgegaan. Daarom gooien we het over een andere boeg. We vragen de gemeente of het mogelijk is een gesprek te regelen met alle partijen en één van mijn medewerkers. Daar komt een positieve reactie op. En het wordt een prettig gesprek, waarin de gemeente erkent dat vooral in de communicatie fouten zijn gemaakt. De afdeling die verantwoordelijk is voor het oplossen van de problemen wist bijvoorbeeld pas sinds twee weken dat er problemen waren. En dat terwijl de familie al een jaar lang doorlopend aan de bel trekt. De gemeente benadrukt dat het allemaal heel vervelend is gelopen en trekt de conclusie dat dit anders moet. Ook worden concrete afspraken gemaakt om de problemen zo goed mogelijk op te lossen. Een schadevergoeding zit er nog steeds niet in, maar de familie Hofsteenge is erg blij dat er praktische oplossingen in zicht zijn. En daar is de ombudsman ook voor.

* om redenen van privacy is de naam veranderd