Als Paula (niet de echte naam) naar de website "Mijn Belastingdienst" gaat, ziet ze tot haar grote schrik dat daar een aanslag inkomstenbelasting van bijna 47.000 euro staat. Daar komt nog bijna 1.500 euro aan rente bovenop. Er staat zelfs een iDEAL-knop onder om direct te kunnen betalen. De knop werkt niet, maar er staat informatie bij hoe je wel kan betalen. Zo'n enorm bedrag kan Paula niet betalen. Ze kan niet slapen van ongerustheid.
Via het aanslagnummer komt Paula erachter, dat het gaat om een conserverende aanslag. Paula woont al een tijdje in Duitsland. De Belastingdienst legt zo'n aanslag op om recht te houden op belasting die iemand in de toekomst nog moet betalen. Als je emigreert naar een Europees land, hoef je de conserverende aanslag niet direct te betalen. Paula heeft daarom al eerder tot 2031 uitstel van betaling gekregen. Waarom moet ze nu dan wél betalen? Ze neemt contact op met de Belastingdienst.
Zo werkt het nou eenmaal?
Daar hoort ze, dat dit probleem bij iedereen met een conserverende aanslag speelt. Het systeem toont de uiterste betaaldatum in plaats van de uitsteldatum. Nergens wordt vermeld dat het om een conserverende aanslag gaat, wat nodig is om de situatie goed te begrijpen. Volgens Paula is dit heel onduidelijk en moedigt de Belastingdienst mensen aan om betalingen te doen die helemaal niet nodig zijn. De Belastingdienst erkent het probleem, maar geeft aan dat het systeem nu eenmaal zo werkt.
Misleidend en onacceptabel
Paula neemt daar geen genoegen mee en neemt contact op met onze collega Froukje (niet de echte naam). Paula vraagt haar of de Nationale ombudsman kan ingrijpen en ervoor kan zorgen dat er een oplossing komt. Froukje gaat ermee aan de slag en neemt contact op met de Belastingdienst. Paula ontvangt daarna van de Belastingdienst een bericht met excuses voor de veroorzaakte stress en de bevestiging dat ze de aanslag niet hoeft te betalen. Ook is de Belastingdienst het ermee eens dat de informatie misleidend en onacceptabel is. Ze gaan de informatie op "Mijn Belastingdienst" aanpassen. Ook bedanken ze Paula voor haar klacht. Want zo kunnen ze de dienstverlening verbeteren.
Iedereen de juiste informatie
Ik ben blij dat Paula bij ons aan de bel getrokken heeft. De Belastingdienst moet ervoor zorgen, dat iedereen de juiste informatie krijgt en dat deze volledig en duidelijk is. Dat is wat je van een overheidsorganisatie mag verwachten. De Belastingdienst pakt het probleem op en houdt Paula en ons daarvan op de hoogte. Ik blijf het volgen.



