Renske (niet de echte naam) is intens verdrietig als haar man overlijdt. Ze heeft hem maandenlang verzorgd tijdens zijn ziekte. Nu hij er niet meer is, voelt het alsof de grond onder haar voeten wegzakt. Als ze zijn papieren doorneemt, schrikt ze: haar man had geen begrafenispolis, geen spaargeld, maar wel stapels rekeningen. Renske beseft dat ze geen geld heeft om zijn crematie te betalen en voelt paniek opkomen.
Nog diezelfde dag neemt ze contact op met de gemeente. Ze legt uit dat ze geen geld heeft voor de crematie van haar man, die inmiddels in het mortuarium ligt. De dagen tikken voorbij, maar er komt geen reactie. En dan hoort ze dat je in Nederland verplicht bent om een overledene binnen zes werkdagen te laten begraven of cremeren. Pas als de termijn van zes dagen is verstreken, hoort ze dat de gemeente een bedrag van €4.600 voorschiet voor een sobere crematie. Ondertussen laat het mortuarium weten dat haar man daar niet te lang mag blijven en dat de kosten per dag oplopen. De druk op Renske neemt met de dag toe.
Kosten lopen op
Wanneer ze de begrafenisondernemer belt om te vertellen wat ze kan uitgeven, krijgt ze te horen dat het niet lukt voor dat bedrag. Door de vertraging zijn de kosten hoger geworden. Een nieuwe poging bij de gemeente levert niets op. Ze krijgt te horen dat de gemeente het ook niet meer weet. Haar man ligt inmiddels al ruim drie weken in het mortuarium. Ze voelt zich ontzettend machteloos. De rekeningen stapelen zich op en ze kan geen waardig afscheid regelen van de man van wie ze zo lang hield.
Kan Gerda nog afscheid nemen?
In wanhoop belt ze de Nationale ombudsman. Medewerker Dionne neemt direct contact op met de gemeente. En dat helpt gelukkig. Al snel wordt Renske teruggebeld. Er komt eindelijk een oplossing: de gemeente schiet de kosten voor en haar man wordt overgebracht naar een ander mortuarium, waar hij waardig kan verblijven tot de crematie. Voor het eerst in weken kan Renske opgelucht ademhalen. Ze heeft nu een datum waarop ze afscheid kan nemen. Renske kan dit pijnlijke hoofdstuk eindelijk langzaam afsluiten.
Behoefte aan hulp en begrip
Ik ben blij dat de gemeente alsnog verantwoordelijkheid heeft genomen. Want iemand die net haar man heeft verloren, heeft boven alles behoefte aan hulp en begrip. Als iemand in zo’n moeilijke situatie zit, moet een gemeente snel reageren en goed meedenken. Menselijk contact is dan belangrijker dan regels of procedures.
Deze column is verschenen in De Telegraaf van 22 november 2025. De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.
