Politie heeft schadeclaim over schade aan auto behoorlijk behandeld

Brief

Verzoeker mocht na het afnemen van een alcoholcontrole niet meer in zijn auto verder rijden. Een politieagent wilde de auto van verzoeker naar het politiebureau rijden. Tijdens het rijden viel de motor stil.  Volgens verzoeker had de agent de startmotor van de auto kapot gemaakt. Hij diende daarover een schadeclaim in bij de politie. De verzekeraar van de politie (Centraal Beheer) wees de schadeclaim af.

Verzoeker diende hierover een klacht in bij de Nationale ombudsman over de politie. Hij vroeg de ombudsman om de politie ertoe te bewegen hem alsnog schadeloos te stellen.

 De ombudsman kan een overheidsinstantie, zoals de politie, niet verplichten om aan iemand een schadevergoeding toe te kennen. De ombudsman kan wel bekijken of de politie het verzoek om schadevergoeding behoorlijk heeft behandeld. Hij verzocht de politie alle van belang zijnde stukken toe te zenden. Dit mede omdat het niet duidelijk was in hoeverre de politie betrokken was geweest in de besluitvorming door Centraal Beheer.

Na bestudering van de toegezonden stukken komt de ombudsman tot het volgende. De politie had verzoeker in het begin verteld dat Centraal Beheer hem namens de politie een brief zou sturen met daarin het standpunt over de aansprakelijkheid. Ook gaf de politie aan dat dit standpunt van tevoren met de politie zou worden besproken en afgestemd. Uit de stukken blijkt ook dat dit zo is gegaan.
Het is dus duidelijk dat het standpunt dat Centraal Beheer aan verzoeker had meegedeeld, ook het standpunt van de politie is. Daarnaast vindt de ombudsman dat Centraal Beheer uitgebreid heeft toegelicht waarom zij vindt dat de politie niet aansprakelijk is voor de door verzoeker geleden schade. Dit standpunt is onder meer gebaseerd op technisch onderzoek naar de toedracht van de schade. De ombudsman vindt dat de politie daarmee het verzoek om schadevergoeding behoorlijk heeft behandeld.

De ombudsman vindt de klacht van verzoeker niet gegrond. Hierbij toetste de ombudsman de klacht aan het vereiste van goede voorbereiding (de overheid moet alle informatie verzamelen die van belang is om een weloverwogen beslissing te nemen).

Zie ook:

https://www.nationaleombudsman.nl/system/files/infomateriaal/schadevergoedingswijzer.pdf