Nationale ombudsman: ouders toeslagenaffaire nog altijd niet netjes geïnformeerd

Nieuwsbericht
Man, zittend in keuken, kijkt bezorgd naar document in zijn hand

Ouders die zich bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) aanmelden voor herstel, maar niet in aanmerking komen voor de 30.000 euro, worden daarover nog altijd niet behoorlijk geïnformeerd. Ze ontvangen een standaard brief waarin niet staat waarom ze precies zijn afgewezen voor de zogenoemde 'lichte toets'. De Nationale ombudsman kaart deze problemen al maandenlang aan, maar wil dat zijn aanbeveling nu wordt uitgevoerd. Dat schrijft hij vandaag in een brief naar demissionair staatssecretaris Van Huffelen.

Standaard rijtje

Al sinds juni ontvangt de ombudsman veel klachten over de afwijzingsbrief. Ouders klagen erover dat geen van de genoemde (standaard) redenen voor afwijzing op hen van toepassing zijn. Het ministerie liet de ombudsman begin juli weten te werken aan het maken van een nieuwe brief, maar tot op heden blijft die toezegging zonder resultaat. Wel neemt de UHT nu eerst telefonisch contact op met afgewezen ouders. Reinier van Zutphen: "Tijdens dat telefoontje krijgen ouders wél de exacte reden van afwijzing. Maar vervolgens ploft dan weer die brief op de mat met het standaard rijtje van redenen voor afwijzing. Dat is verwarrend. Ouders voelen zich zo niet serieus genomen en blijven bovendien nog langer en onnodig in onzekerheid."

Bezwaar maken

Verder kaart de ombudsman aan dat ouders die deze afwijzingsbrief ontvangen weliswaar bezwaar kunnen maken tegen de beslissing, maar dat de uitleg daarover in de brief onduidelijk is. "Ik zie niet in hoe ouders zelf het onderscheid kunnen maken tussen de verschillende beslissingen van de UHT en de bezwaarmogelijkheden hierbij."