Nationale ombudsman: drie aandachtspunten bij medische keuring voor het rijbewijs

Nieuwsbericht
Dokter geeft uitleg aan patiënt

De Nationale ombudsman heeft het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat een brief geschreven met drie aandachtspunten bij medische keuringen voor het rijbewijs. Reden hiervan is, dat het ministerie erover nadenkt om dit stelsel te herzien. Hij wil de belangrijkste  knelpunten waar burgers tegenaan lopen daarom vooraf onder de aandacht brengen bij het ministerie. De meeste klachten gaan over de lange wachttijden, gebrek aan uitleg over de reden van een medische keuring en de hoge kosten.

Te lange doorlooptijden

Sinds 2018 vraagt de ombudsman aandacht voor de behandeltermijnen van rijbewijsprocedures. In twee jaar tijd hebben ongeveer 3500 mensen bij de ombudsman geklaagd over aanvragen van de gezondheidsverklaring voor (verlenging van) het rijbewijs. De te lange wachttijden zijn vooral vervelend voor mensen die voor hun werk of om medische redenen afhankelijk zijn van hun rijbewijs. Het CBR heeft hard gewerkt om deze problemen op te lossen. Bij aanpassing van het stelsel moet de overheid er op letten om nieuwe problemen met lange wachttijden te voorkomen.

Gebrek aan uitleg

Voor een groot aantal mensen is het onduidelijk waarom een medisch onderzoek nodig is. De ombudsman staat dan ook voor een duidelijke uitleg over nut en noodzaak.

Te veel geld voor slechte kwaliteit

Waar veel mensen bezwaar tegen hebben, is de hoge prijs voor een medische keuring die soms maar kort duurt. Ook al bepaalt het CBR de prijs niet, de ombudsman vindt dat de overheid oog moet hebben voor de kwaliteit van de medische keuringen. De overheid vraagt tenslotte van de burger om van deze diensten gebruik te maken.