Winkelsysteem gevangenissen verbeterd, maar nog niet op orde

Foto van een winkelschap

Een half jaar na zijn zorgenbrief over de gevangeniswinkels, constateert de Nationale ombudsman dat de winkels beter functioneren, maar nog niet op het gewenste niveau. Dit blijkt uit klachten en signalen van gedetineerden en andere betrokkenen. De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) zegt verbeteringen toe.

De ombudsman heeft de afgelopen jaren meermaals aandacht gevraagd bij de minister voor Rechtsbescherming voor problemen met gevangeniswinkels. Na een onderzoek van de ombudsman in 2015 is DJI in juli 2017 overgestapt op een nieuw systeem 'Winkel In-Made'. Vervolgens ontving de ombudsman nieuwe klachten en signalen van gedetineerden over de tijdige en juiste levering van producten. De ombudsman stuurde daarom eind 2017 een zogeheten zorgenbrief naar de minister voor Rechtsbescherming.

In zijn reactie op deze zorgenbrief gaf de minister aan dat er opstartproblemen waren, maar dat het inmiddels de goede kant op ging. Maar de ombudsman ziet dat de problemen nog steeds niet opgelost zijn. Een recente evaluatie - die is uitgevoerd in opdracht van de DJI- bevestigt dat beeld. De ombudsman vindt het positief dat DJI aan de slag gaat met de verbetervoorstellen uit de evaluatie en hij zal de ontwikkelingen blijven volgen.