Ombudsman start onderzoek naar digitale post overledenen

Foto van een rij computerschermen met daarachter mensen

Nabestaanden geven aan dat overheidsinstanties berichten blijven sturen naar de digitale Berichtenbox van een overledene. De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen start een onderzoek hiernaar. Hij roept nabestaanden op zich bij hem te melden als zij hier ook mee te maken hebben.

Tijdens eerder onderzoek naar de Berichtenbox en MijnOverheid stuitte de ombudsman op het feit dat overledenen digitale post blijven ontvangen. Dat is voor hem aanleiding te starten met een onderzoek. De ombudsman gaat onder meer na welke berichten een overledene ontvangt, van welke instanties die afkomen en hoe het komt dat deze instanties digitale berichten blijven sturen. Van Zutphen: ‘Nabestaanden laten weten het pijnlijk te vinden berichten te zien aan een dierbare overledene in diens mailbox. Vaak kunnen ze vervolgens niet bij de inhoud ervan omdat ze de DigiD van de overledene niet hebben. Ze weten dus niet of ze iets belangrijks missen. De informatie over wat hieraan te doen is vervolgens niet duidelijk. Ik wil weten hoe dat zit.’

Verbeteren werkwijze

Logius -de instantie die zorgt voor de digitale dienstverlening van de overheid- is bezig met het verbeteren van het MijnOverheid-account bij overlijden. Logius is een schakel in het geheel van instanties die te maken hebben met of gebruik maken van de Berichtenbox en MijnOverheid. Het onderzoek van de ombudsman richt zich op het geheel van instanties: hoe kunnen zij voorkomen dat dat nabestaanden geconfronteerd worden met onbereikbare digitale post aan een overledene. En wat moeten zij doen om nabestaanden met vragen of problemen te helpen.

Oproep: meld ons uw ervaring!

Heeft u als nabestaande ervaringen met digitale post van de overheid die een overledene blijft ontvangen? Meld het ons voor 30 april 2018 via id@nationaleombudsman.nl of bel gratis 0800 – 33 55 555. Vertel ons:

  • Welke problemen u hierdoor ondervindt;
  • Welke instantie(s) de berichten verzenden;
  • Om welk soort berichten het gaat;
  • Met welke instanties u hierover contact hebt gehad en/of welke oplossing de instanties u hebben geboden.

Wij gebruiken uw ervaringen (anoniem) in ons onderzoek naar dit onderwerp.

De Nationale ombudsman verwacht zijn onderzoek in juni van dit jaar af te ronden.