Zorgen over de bevoorrading en prijzen in gevangeniswinkels

Foto van een winkelschap

De Nationale ombudsman heeft een brief gestuurd naar de minister voor Rechtsbescherming van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, waarin hij vragen stelt over het winkelsysteem in gevangenissen. Zo worden producten onjuist, niet geheel of helemaal niet geleverd. Dat stuit op onbegrip bij gedetineerden, want zij moeten hun bestelling een week eerder doorgeven. De betalingen voor niet-geleverde producten worden niet, te laat of onjuist teruggestort op de rekening van de gedetineerde. En tot slot heeft de Nationale ombudsman signalen ontvangen dat de winkelprijzen voor bijvoorbeeld frisdranken, koffie en thee en versproducten sterk zijn gestegen. De ombudsman vraagt de minister binnen vier weken op zijn brief te reageren.

Na een onderzoek van de ombudsman in 2015 heeft de Dienst Justitiële Inrichtingen toegezegd het winkelsysteem aan te passen. Per 31 december 2016 zou worden overgestapt op een nieuw systeem ‘Winkel In-Made’. Dit blijkt uiteindelijk in juli 2017 te zijn ingevoerd. Op 15 september 2017 is vervolgens overgestapt op een nieuwe leverancier. Maar de ombudsman ontvangt dus nog steeds signalen dat het niet goed gaat.