Nederland ergert zich aan gebrek aan deskundigheid ambtenaren

Op deze pagina

    Nieuwsbericht

    De grootste ergernis over het contact met de overheid is dat ambtenaren niet altijd deskundig lijken om een probleem op te lossen. Een andere grote ergernis is dat mensen vaak niet weten waar ze aan toe zijn. Bijna de helft van de Nederlanders heeft wel eens een probleem gehad met de manier waarop het contact verloopt. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Nationale ombudsman onder ruim 500 Nederlanders. Iedereen heeft wel eens met de overheid te maken: voor het verlengen van een rijbewijs, het aanvragen van zorg of voor vragen over de AOW. Dat gaat vaak goed, maar soms loopt het contact tussen burger en overheid mis. Nederlanders waarderen het contact met de overheid gemiddeld met een 6,5.

    Reinier van Zutphen, Nationale ombudsman: ‘Nederlanders zijn kritisch en geven de overheid een magere voldoende, zo blijkt uit ons onderzoek. De helft van de Nederlanders vindt dat de Nationale ombudsman zich sterk moet maken voor een betere communicatie tussen overheid en burger en voor het sneller oplossen van problemen. Ook hulp bieden aan speciale groepen zoals kinderen, ouderen en sociaal zwakkeren vindt men belangrijk. Dit is een duidelijke boodschap. Er is meer aandacht nodig voor het contact en de relatie met burgers. De overheid moet meer actief luisteren.’

    Niet altijd deskundig

    Grootste ergernis is dat ambtenaren niet altijd deskundig lijken om een probleem op te lossen (51%). Een andere grote ergernis is dat mensen vaak niet weten waar ze aan toe zijn (32%) en dat het vaak lang duurt voor je een reactie krijgt op een vraag (29%). Ze vinden het verder frustrerend dat er onvoldoende begrip is voor persoonlijke situaties (28%). Daarnaast geven mensen aan dat ze het belangrijk vinden om zelf te kunnen bepalen op welke manier zij contact leggen met de overheid (83%).                                                

    De overheid is er voor de burger

    Niet iedereen onderneemt actie om zijn onvrede over het contact met de overheid ergens te melden. ‘Teveel gedoe’ is een belangrijke reden om niets te doen. Verder denkt men dat een klacht indienen toch geen zin heeft of weet niet waar men terecht kan. Een op de vier mensen is bij het indienen van een klacht vastgelopen. Reinier van Zutphen: ‘Mensen die problemen hebben met de overheid en er zelf niet uit komen, kunnen altijd bij ons aankloppen. Hoe klein het probleem misschien ook is. De overheid is er immers voor de burger.’

    Campagne

    Niet iedereen weet de Nationale ombudsman te vinden. Daarom start vanaf 5 september een campagne om de bekendheid te vergroten. De campagne laat zien dat de Nationale ombudsman een organisatie is met zo’n 170 medewerkers met uiteenlopende specialistische achtergronden.

    Links

    Telegraaf (5-9-2016): 'Overheid faalt, Nederlander ergert zich mateloos aan amb… www.telegraaf.nl/binnenland/26538824/__OVERHEID_FAALT__.html