Succesvol tweede Ombudscafé

Op deze pagina

    Nieuwsbericht
    Foto van tweede Ombudscafé 19 mei 2015

    Op dinsdag 19 mei vond het tweede Ombudscafé plaats. Onze nieuwe ombudsman Reinier van Zutphen maakte hier kennis met circa 40 cafébezoekers. De bijeenkomst ging over de vraag wat zij de nieuwe ombudsman, nu amper 50 dagen in functie, wilden meegegeven. We bedanken alle mensen die hierbij aanwezig waren.

    Concept Ombudscafé

    De Nationale ombudsman wil contact met burgers en gevoed worden met signalen. Dat gebeurt al op uiteenlopende manieren en klachten vormen onze belangrijkste informatiebron. Aanvullend op deze contactvormen, organiseert de Nationale ombudsman bij deze van proef een Ombudscafé. In dit café komen burgers, ambtenaren en politici bij elkaar om te praten over maatschappelijke onderwerpen die raken aan het werk van de Nationale ombudsman.  Op 19 mei vond de tweede proef plaats.

    Maatschappelijke onderwerpen

    De bezoekers van het tweede café hadden uiteenlopende redenen om de ombudsman te ontmoeten. Sommigen vonden het gewoonweg leuk om de ombudsman eens in het echt te zien en niet vanaf de televisie. “Het lijkt me een aardige man”. Anderen hebben iets meegemaakt met de overheid dat ze wilden delen met de ombudsman. Weer anderen zien zaken in de samenleving waar ze zich zorgen over maken.

    Tijdens het café kwamen diverse actuele maatschappelijke onderwerpen aan de orde, zoals de chaos rond de PGB uitbetalingen. Een zorgondernemer vertelde dat ze al 12 jaar werkt in de zorg en dat ze het nog nooit zo erg heeft gezien als dat het nu is. De kosten waar zij mee is opgezadeld als gevolg van deze situatie, kan zij op niemand verhalen. Het geeft haar een gevoel van teleurstelling en strijdvaardigheid.

    Iemand anders bracht naar voren dat hij in Rotterdam ziet dat er veel mensen niet mee kunnen komen met de digitalisering. Anderen vulden hierop aan dat de digitalisering op zichzelf te dwangmatig aan mensen wordt opgelegd. "Ik zou persoonlijk erg blij zijn als er in Nederland een dagje de stroom zou uitvallen."  

    Tijdens een onderonsje met de ombudsman overhandigde een sociaal raadsman mede namens anderen een brief aan de ombudsman. In deze open brief gaven zij aan waar de ombudsman volgens hen de komende jaren op zou moeten letten. De brief bevat voorbeelden van zaken die zij - belastingadviseurs, maatschappelijk werkers, Juridisch Loket en anderen – op de werkvloer zien en die het contact tussen overheid en burgers volgens hen verstoren.  

    Kortom, naast mensen die puur even kennis wilden maken, waren er ook bezoekers die vanuit een maatschappelijke betrokkenheid de ombudsman signalen en zorgpunten wilden meegegeven. Precies waar het café voor bedoeld is.

    Hoe gaat dit nu verder?

    Na de zomer wil de Nationale ombudsman niet alleen in Den Haag blijven. Hij gaat waarschijnlijk ‘on tour’. Er komt dan een Ombudscafé buiten de Randstad. Verder blijven we steeds nadenken over het concept.

    Ideeën?

    Neem contact met ons op via e-mail: ombudscafe@nationaleombudsman.