Nationale ombudsman dingt mee naar innovatieprijs

Article
Foto van het ombudsplein

Met de inzending Service Government dingt de Nationale ombudsman mee naar de HiiL Innovating Justice Award 2014 in de categorie Successful Innovations. Het Hague Institute for the internationalisation of Law (HiiL) reikt deze prijs jaarlijks uit aan de instelling met de meest veelbelovende, nieuwe, baanbrekende oplossing voor het versterken van de rechtsstaat.

Service Government

Het systeem Service Government dat de Nationale ombudsman ontwikkelde heeft als doel de houding van het openbaar bestuur te beïnvloeden. In onze inzending schetsen we de ideale wereld: de burger staat centraal in vraaggestuurd openbaar bestuur; de regels en procedures zijn op de leefwereld van de burger afgestemd. Elke burger wordt serieus genomen en persoonlijk, begrijpelijk en respectvol benaderd. Problemen worden voorkomen of via duidelijke communicatie opgelost, ook als ze bij andere instanties zijn ontstaan.

Ideale wereld

In onze inzending is deze ideale wereld werkelijkheid geworden voor Charley en Rose. Zij kunnen contact opnemen met de overheid op elk gewenst moment en op de wijze waarop dat het best past in hun dagelijks leven. Ze kunnen een ambtenaar vertellen wat ze nodig hebben. De ambtenaar is altijd in staat hen te helpen en op een duidelijke manier uit te leggen wat Charley en Rose moeten doen. Hun zaak wordt snel behandeld in een eenvoudige procedure.

Stemmen

U kunt stemmen op de inzending Service Government van de Nationale ombudsman. Dit kan tot 17 september.