Behoorlijke beslissingen

Op deze pagina

    Nieuwsbericht
    Foto van een vrouw aan tafel met papieren

    Wat maakt een beslissing of een besluit van de overheid behoorlijk? Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, geeft hiervoor in zijn Beslissingwijzer uitgangspunten.

    Iedereen krijgt wel eens een beslissing of besluit van een overheidsinstantie. In die beslissing staat informatie die belangrijk is, bijvoorbeeld over je belastinguitkering, kinderbijslag of AWBZ-bijdrage. Maar is zo'n beslissing duidelijk geschreven? Is het duidelijk wat er is besloten, en waarom? Is gemakkelijk te begrijpen wat dit betekent en wat je kunt doen als je het niet eens bent met de beslissing? Uit de dagelijkse praktijk van de ombudsman blijkt dat zeker niet altijd het geval te zijn. Daarom heeft de Nationale ombudsman een Beslissingwijzer ontwikkeld, een handreiking voor overheden voor het opstellen van behoorlijke beslissingen.

    Vanuit de burger

    Beslissingen, beschikkingen of besluiten worden nog vaak geschreven vanuit een juridisch oogpunt van de overheidsinstantie, en niet vanuit het perspectief van de burger. De ombudsman geeft in de Beslissingwijzer uitgangspunten waarmee een beslissing kan voldoen aan de eisen van behoorlijkheid. De uitgangspunten richten zich op een heldere, beknopte en persoonlijke boodschap, duidelijke taal en het bieden van extra informatie. Of de tekst die met de uitgangspunten is gemaakt daadwerkelijk begrijpelijk is, kan de overheidsinstantie toetsen bij burgers, bijvoorbeeld in een burgerpanel.