Klachten over DSB, De Nederlandse Bank en het Ministerie van Financiën

Op deze pagina

    Nieuwsbericht
    Vrouw met megafoon roept naar man

    De Nationale ombudsman krijgt op dit moment veel vragen en klachten over de DSB. Ook zijn er klachten over De Nederlandse Bank (DNB) die verantwoordelijk is voor het financieel toezicht op DSB en de andere banken. En het Ministerie van Financiën dat toezicht houdt op de DNB. De Nationale ombudsman mag alleen klachten behandelen over overheidsinstanties. De DSB is geen overheidsinstantie maar een bank. DNB en het ministerie van Financiën zijn wel overheidsinstanties. Echter, in sommige gevallen mag de Nationale ombudsman ook geen klachten behandelen over deze instanties. Heeft u zelf klachten over de DSB, DNB of ministerie van Financiën? In dit bericht leest u waar u terecht kunt.

    Heeft u vragen of klachten over de DSB en andere banken? Dan kunt u voor meer informatie terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KIFID). Dit is te bereiken op telefoonnummer 070-333 89 99. Op de website van het KIFID vindt uw meer informatie over de DSB.

    Bent u rekeninghouder bij de DSB en wilt u een beroep doen op het depositogarantiestelsel? Dan kunt u hiervoor terecht bij De Nederlandse Bank. U kunt bellen met het gratis telefoonnummer 0800 – 020 10 68. Dit telefoonnummer is tot 19.00 uur bereikbaar. Ook kunt u terecht op de website van De Nederlandse Bank.

    Bent u financieel in de problemen gekomen doordat uw betalingrekening is geblokkeerd? Dan kunt u met vragen terecht bij uw gemeente.

    De Nederlandse Bank

    Heeft u een klacht over het financieel toezicht door DNB op banken? De Nationale ombudsman mag volgens de wet geen klachten behandelen die gaan over de uitvoering van het financieel toezicht op banken door DNB. Dit geldt ook voor klachten over de uitoefening van de toezichthoudende taak door de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Met klachten of vragen kunt u bij de DNB zelf terecht. Bel 0800 – 020 10 68 of bezoek de website.

    Heeft u een klacht over de (telefonische) dienstverlening door DNB? Uw klacht kunt u dan in eerste instantie voorleggen aanDNB zelf via de interne klachtenprocedure. Wanneer DNB niet tijdig op uw klacht reageert, of u bent niet tevreden over de klachtafhandeling, neem dan contact op met de Nationale ombudsman.

    Het Ministerie van Financiën

    De Nationale ombudsman neemt ook geen klachten in behandeling over het toezicht door het Ministerie van Financiën op de DNB en de AFM. Klachten hierover kunt u richten aan de minister van Financiën.

    De minister van Financiën voert een onafhankelijk onderzoek uit naar de redenen voor het onder curatele stellen van DSB. Daarbij wordt ook gekeken naar regelgeving en de manier waarop de toezichthouders van de DSB hebben gefunctioneerd.