
De Nationale ombudsman is voor 80 procent van de gemeenten óók de lokale ombudsman. Als lokale ombudsman helpen we met kennis en advies over interne klachtbehandeling. Ook zijn we de onafhankelijke behandelaar van klachten óver gemeenten, provincies en waterschappen.
Hulp bij klachtbehandeling
Met goede klachtbehandeling kunnen gemeenten laten zien dat ze inwoners serieus nemen. Goede klachtbehandeling helpt inwoners op weg en geven gemeenten de kans om te leren van klachten. De Nationale ombudsman kan daarbij helpen.
Dit doet de lokale ombudsman
- Voor klachtbehandelaren zijn we vraagbaak en sparringpartner. We delen kennis, geven advies en helpen de klachtbehandeling te verbeteren. Met een speciaal telefoonnummer, workshops en een online community zijn we dichtbij. We doen al jarenlang ervaring op met klachtbehandeling voor gemeenten.
- We behandelen klachten van inwoners die vinden dat hun klacht niet goed is afgehandeld door gemeenten. Onze aanpak is persoonlijk, informeel en oplossingsgericht, zodat mensen verder worden geholpen.
- We informeren de gemeenteraad jaarlijks over de klachten die de gemeente ontvangt. Zo krijgt de raad een beeld van wat er speelt en hoe de dienstverlening beter kan.
- We doen uitgebreid onderzoek als veel inwoners in gemeenten klagen of een signaal afgeven over een bepaald probleem. De uitkomsten van een eigen onderzoek brengen we uit in een rapport of een brief aan alle gemeenten, de minister of staatssecretaris.
- Omdat we ook de Nationale ombudsman zijn, kunnen we problemen die lokaal spelen agenderen bij de landelijke overheid.
Aansluiten
Wilt u meer weten of denkt uw gemeente erover om aan te sluiten bij de Nationale ombudsman? We helpen u graag.
Bel met de advieslijn voor professionals: 070 356 35 50 We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur.
Raadbaak
Word lid van de Raadbaak, onze online community voor en door professionals. Deel kennis, stel vragen, vergroot uw netwerk.
Bekijk de overzichtskaart met aangesloten gemeenten
Veel voorkomende vragen
Een aansluiting gaat altijd per 1 januari in, en duurt minimaal een jaar. Alleen als de lokale ombudsman niet meer bestaat, is de Nationale ombudsman van rechtswege bevoegd. Zo wordt voorkomen dat er voor burgers een gat in de rechtsbescherming ontstaat.
Gemeenten, en gemeenschappelijke regelingen, provincies en waterschappen kunnen zich aansluiten bij de Nationale ombudsman.
Ja. Het tarief voor klachtbehandeling door de Nationale ombudsman wordt vastgesteld door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. In 2024 was dit € 0,27 per inwoner. Het tarief voor klachtbehandeling door een eigen, lokale ombudsman wordt vastgesteld door de gemeenteraad en varieert per gemeente.
Ja dat kan. Bijna 20 procent van de gemeenten heeft een eigen lokale ombudsman. Bijvoorbeeld de gemeenten Amsterdam, Den Haag en Rotterdam.
Gemeenschappelijke regelingen kunnen geen eigen ombudsman benoemen. Ze moeten zich aansluiten bij een van de ombudsmannen van de aan de regeling deelnemende gemeenten. Een besluit van het algemeen bestuur is verplicht. Bij de instelling van een eigen, lokale ombudsman is de gemeenschappelijke regeling waar de gemeente deel van uitmaakt niet automatisch bij die eigen, lokale ombudsman aangesloten.