
Voor provincies, waterschappen, gemeenten én gemeenschappelijke regelingen is de Nationale ombudsman óók de lokale ombudsman. En bieden we ondersteuning en advies bij interne klachtbehandeling. En natuurlijk zijn we de onafhankelijke behandelaar van klachten óver uw organisatie.
Wat doet de ombudsman voor mijn organisatie?
- We behandelen de klachten van burgers of inwoners. Hierbij richten we ons altijd op een persoonlijke, informele en oplossingsgerichte aanpak. Zodat mensen verder geholpen worden. Ook koppelen we aan uw organisatie terug wat wij van uw burgers of inwoners horen.
- Uw klachtbehandelaren kunnen bij onze contactpersonen terecht voor ondersteuning en advies. Zo helpen we uw organisatie om uw interne en klachtbehandeling nóg effectiever te maken. Daarvoor putten we uit de jarenlange ervaring die we hebben opgedaan met klachtbehandeling voor de 12 provincies, 21 waterschappen en honderden gemeenten en gemeenschappelijke regelingen.
- In onze online community de Raadbaak kunnen medewerkers met collega's bij andere overheden elkaar helpen en ervaringen delen over klachtbehandeling.
- We organiseren workshops en lezingen over goede klachtbehandeling. En hoe je behoorlijk omgaat met burgers die grenzen overschrijden of aanhoudend klagen. De Nationale ombudsman stelt regelmatig op eigen initiatief onderzoek in naar onderwerpen die lokale overheden direct raken. De Nationale ombudsman deelt de resultaten van die onderzoeken met u en met het Rijk. Via onze Nieuwsbrief blijft u op de hoogte van actuele informatie over en onderzoeken van de Nationale ombudsman. Aanmelden voor deze nieuwsbrief kunt doen via het aanmeldblok op de homepage van onze website voor professionals.
Wel of niet aansluiten bij de Nationale ombudsman?
Wettelijk is vastgelegd dat de Nationale ombudsman óók de lokale ombudsman is voor de provincies, waterschappen, gemeenten én gemeenschappelijke regelingen. Het is echter ook mogelijk een eigen, lokale ombudsman in te stellen. Ongeveer 20% van de gemeenten maakt hier gebruik van. Voor de keuze tussen de Nationale of een eigen ombudsman is het volgende belangrijk:
- Instelling of overstap is mogelijk per 1 januari. Alleen als de lokale ombudsman niet meer bestaat, is van rechtswege de Nationale ombudsman bevoegd. Zo wordt voorkomen dat er voor burgers een gat in de rechtsbescherming ontstaat.
- Aan klachtbehandeling door een ombudsman zijn kosten verbonden. Het tarief voor klachtbehandeling door de Nationale ombudsman (in 2024 is dit € 0,27 per inwoner) wordt vastgesteld door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het tarief voor klachtbehandeling door een eigen, lokale ombudsman wordt vastgesteld door de gemeenteraad en varieert per gemeente.
- De Raad van Europa heeft uitgangspunten vastgesteld waar klachtbehandeling door een ombudsman aan moet voldoen. Samen met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onderzoeken de Nationale en lokale ombudsmannen wat de consequenties hiervan zijn voor de ombudsmannen in Nederland.
- Gemeenschappelijke regelingen kunnen geen eigen ombudsman benoemen, maar dienen aan te sluiten bij een van de ombudsmannen van de aan de regeling deelnemende gemeenten. Een besluit van het algemeen bestuur is verplicht. Als een gemeente kiest voor een eigen ombudsman betekent dit niet automatisch dat ook de gemeenschappelijke regeling waar de gemeente deel van uitmaakt bij die eigen, lokale ombudsman is aangesloten. Alle deelnemende gemeenten aan die gemeenschappelijke regelingen moeten daarmee instemmen.
Wilt u zich aansluiten bij de Nationale ombudsman? Of heeft u vragen? We helpen u graag. Bel naar (070) 356 35 63.