Politie

De Nationale ombudsman behandelt klachten over Politie .

Dien een klacht in

Liever bellen? Bel ons gratis op 0800 - 33 55 555 (op werkdagen van 9:00 tot 17:00 uur).

Heeft u nog niet geklaagd bij de politie zelf? Dan moet u eerst  een klacht indienen bij de politie.

De Nationale ombudsman is namelijk een voorziening ‘in de tweede lijn’. Dat betekent dat u met een klacht eerst gebruik moet maken van de klachtenregeling bij de politie zelf. Wij vinden het belangrijk dat zij eerst de kans krijgen de klacht naar uw tevredenheid op te lossen. Pas als u er samen met hen niet uitkomt, kan de ombudsman uw klacht behandelen.

Columns

Column 5 augustus 2017

Van koopavond naar politiecel

Amadi* werkt in een kledingwinkel. Het is donderdagavond, koopavond. Om kwart voor negen komen twee agenten, dat verrast Amadi. Ze nemen haar mee naar het politiebureau. Amadi vermoedt dan niet dat ze twee nachten in een politiecel zal doorbrengen. Ze is z…
Lees meer
Column 15 juli 2017

De naamloze hardloper

James* loopt drie keer per week hard. Hij rent zijn wijk uit, steekt de ringbaan over en is dan in het bos. Martin*, motoragent, ziet James slalommen tussen het verkeer op de ringbaan. Hij probeert James op het voetpad tegen te houden om hem aan te spreken…
Lees meer
Column 3 juni 2017

Van wie is deze hond?

Bento* is een Portugese straathond. Via een adoptiestichting is hij in Zeeland terecht gekomen bij Esther*. Zij regelt dat de honden bij passende gezinnen komen. Voor Bento vindt ze een plekje bij Gerbrand*. Maar twee dagen nadat Bento bij Gerbrand woont,…
Lees meer

Meer columns

Column 29 oktober 2016

Onterecht opgesloten

Arie* is een man met een mening. Hij hoort op televisie een Tweede Kamerlid een uitspraak doen. Arie is het absoluut niet eens met die uitspraak. Hij besluit er…
Lees meer
Column 27 augustus 2016

Waar is mijn auto?

Liesbeth* is door de politie aangehouden bij een alcoholcontrole en blijkt te diep in het glaasje te hebben gekeken. Haar auto wordt in beslag genomen. Twee jaa…
Lees meer

Veelgestelde vragen

Vraag

Ik heb een klacht over de politie

Heeft u een klacht over de politie? Dan moet u eerst bij hen een klacht indienen. Soms is een goed gesprek voldoende om de onvrede weg te nemen. Bij veel politiebureaus kunt u een folder krijgen over de klachtenregeling van de politie.
Lees meer

Rapporten

Rapport 29 augustus 2017

Rapportbrief: Politie houdt man 'aan het lijntje' na aangifte

Een man doet aangifte en informeert in de daarop volgende negen maanden zo'n tien keer naar de stand van zaken. De politie laat weten dat zij meerdere zaken in behandeling hebben, zij nog bezig zijn met de zaak, en hij een en ander moet afwachten. Dan blij…
Lees meer
Bekijk alle gerelateerde rapporten

Meer rapporten

Nieuwsberichten

Nieuwsbericht 22 mei 2017

Ombudsman tevreden over verbeteringen in beslagproces

De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, is tevreden over de manier waarop de politie, het Openbaar Ministerie en Domeinen de aanbevelingen uit zijn rapport 'Waar is mijn auto?' hebben opgepakt. Dit schrijft hij in een brief aan onder meer de minister…
Lees meer

Meer nieuwsberichten

Informatie speciaal voor