Politie

De Nationale ombudsman behandelt klachten over Politie .

Dien een klacht in

Liever bellen? Bel ons gratis op 0800 - 33 55 555 (op werkdagen van 9:00 tot 17:00 uur).

Heeft u nog niet geklaagd bij de politie zelf? Dan moet u eerst  een klacht indienen bij de politie.

De Nationale ombudsman is namelijk een voorziening ‘in de tweede lijn’. Dat betekent dat u met een klacht eerst gebruik moet maken van de klachtenregeling bij de politie zelf. Wij vinden het belangrijk dat zij eerst de kans krijgen de klacht naar uw tevredenheid op te lossen. Pas als u er samen met hen niet uitkomt, kan de ombudsman uw klacht behandelen.

Columns

Column 14 januari 2017

Verward of niet verward, dat is de vraag

Het is donderdagavond rond zes uur. Marja* staat in de keuken van haar portiekflat te koken. Ze is moe na een lange dag werken en heeft muziek aangezet. Vrijwel meteen wordt op de bel gedrukt. De politie. Of Marja meteen de muziek uit kan zetten. Dat valt…
Lees meer
Column 29 oktober 2016

Onterecht opgesloten

Arie* is een man met een mening. Hij hoort op televisie een Tweede Kamerlid een uitspraak doen. Arie is het absoluut niet eens met die uitspraak. Hij besluit er zelfs een protestactie over te houden in het Tweede Kamergebouw. De beveiliging van de Tweede K…
Lees meer
Column 27 augustus 2016

Waar is mijn auto?

Liesbeth* is door de politie aangehouden bij een alcoholcontrole en blijkt te diep in het glaasje te hebben gekeken. Haar auto wordt in beslag genomen. Twee jaar later legt de rechter haar hiervoor een boete op en bepaalt dat de auto weer naar haar terug k…
Lees meer

Meer columns

Column 13 augustus 2016

Modder op de weg

Arent* toert op zijn motor door het Drentse landschap. Dit doet hij al 22 jaar. Een heerlijke manier om zijn hoofd leeg te maken. Arent rijdt langs een stel akk…
Lees meer
Column 16 juli 2016

Geen winnaars

Ruud* is Feyenoord-fan in hart en nieren. Op internet leest hij over een ludieke actie: "Het is tijd voor de clubleiding om te verhuizen weg van onze club. Daar…
Lees meer
Column 4 juni 2016

Help, ik wil mijn auto terug

Stel: je bent eigenaar van iets, bijvoorbeeld een fiets. Je weet waar die fiets is maar je kunt er niet over beschikken. Dat kan enorm frustrerend zijn. Jack* w…
Lees meer

Veelgestelde vragen

Vraag

Ik heb een klacht over de politie

Heeft u een klacht over de politie? Dan moet u eerst bij hen een klacht indienen. Soms is een goed gesprek voldoende om de onvrede weg te nemen. Bij veel politiebureaus kunt u een folder krijgen over de klachtenregeling van de politie.
Lees meer

Rapporten

Bekijk alle gerelateerde rapporten

Meer rapporten

Nieuwsberichten

Nieuwsbericht 22 mei 2017

Ombudsman tevreden over verbeteringen in beslagproces

De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, is tevreden over de manier waarop de politie, het Openbaar Ministerie en Domeinen de aanbevelingen uit zijn rapport 'Waar is mijn auto?' hebben opgepakt. Dit schrijft hij in een brief aan onder meer de minister…
Lees meer

Meer nieuwsberichten

Informatie speciaal voor