Gemeenten

De Nationale ombudsman is deels bevoegd om klachten over Gemeenten te behandelen.

De Nationale ombudsman mag klachten behandelen over gemeenten die zijn aangesloten bij de Nationale ombudsman. Gemeenten die niet zijn aangesloten hebben een eigen ombudsvoorziening.

Doe de 'instantiecheck' om te zien of uw gemeente bij ons is aangesloten. Is dat het geval? Dan kunt u met uw klacht bij ons terecht. Is uw gemeente niet aangesloten? Dan ziet u gelijk de gegevens van hun eigen ombudsvoorziening. Dan kunt u daar terecht.

Dien een klacht in

Heeft u vragen? Bel ons gratis op 0800 - 33 55 555 (op werkdagen van 9:00 tot 17:00 uur).

 

 

Columns

Column 27 mei 2017

Woonwagenbewoner zoekt standplaats

De oma van Marina* huurt van de gemeente al jaren een standplaats voor haar woonwagen. Na een kort ziekbed komt oma te overlijden. Marina erft de woonwagen van oma. Zij wil graag op de standplaats van haar oma wonen. Op het woonwagencentrum woont ook haar…
Lees meer
Column 11 februari 2017

Hoe zit het nu precies?

Rekha* is ziek en heeft daarom hulp nodig bij het huishouden. Ze kreeg vier uur hulp op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Hiervoor betaalt ze een eigen bijdrage. Door een herindicatie en een wetswijziging komt Rekha nu op nog maar twee…
Lees meer
Column 24 december 2016

Dakloos met baby

Kalila*is gevlucht uit Syrië en in Nederland terechtgekomen. Samen met haar paar maanden oude baby heeft zij een verblijfsvergunning gekregen. Eindelijk een veilige en warme kerst met een dak boven hun hoofd. Of toch niet? Met de verblijfsvergunning op zak…
Lees meer

Meer columns

Column 20 augustus 2016

Met terugwerkende kracht

Leonoor* is een enthousiaste studente sociologie. Ze verruilt het rustige Ede voor de grote stad Amsterdam. Ze deelt met andere studenten een kamer in een leuk…
Lees meer
Column 6 augustus 2016

Privacy van e-mails

Else* is enorm teleurgesteld. Ze heeft zojuist te horen gekregen dat ze niet is aangenomen bij het bedrijf waar zij heeft gesolliciteerd. En dat terwijl haar we…
Lees meer

Rapporten

Bekijk alle gerelateerde rapporten

Meer rapporten

Onderzoek 19 september 2016

Omstreden Bestemming

Gemeenten moeten zich beter voorbereiden op de communicatie met burgers bij omstreden bestemmingen als een asielzoekerscentrum (azc). Dat concludeert de Nationa…
Lees meer

Nieuwsberichten

Nieuwsbericht 31 maart 2017

Helder handhaven door de bril van de burger

In het rapport ´de kunst van handhaven´ concludeert de Nationale ombudsman dat behoorlijk handhaven een complexe aangelegenheid is, omdat het in de kern om botsende belangen gaat. Iedereen kent de voorbeelden: een café blijft te lang open en omwonenden erv…
Lees meer

Meer nieuwsberichten

Informatie speciaal voor