Belastingdienst

De Nationale ombudsman behandelt klachten over Belastingdienst.

Dien een klacht in

Liever bellen? Bel ons gratis op 0800 - 33 55 555 (op werkdagen van 9:00 tot 17:00 uur).

Heeft u nog niet geklaagd bij de Belastingdienst zelf? Dan moet u eerst  een klacht indienen bij de Belastingdienst.

De Nationale ombudsman is namelijk een voorziening ‘in de tweede lijn’. Dat betekent dat u eerst moet klagen bij de Belastingdienst zelf. Wij vinden het belangrijk dat zij eerst de kans krijgen de klacht naar uw tevredenheid op te lossen. Pas als u er samen met hen niet uitkomt, kan de ombudsman uw klacht behandelen.

Columns

Column 9 april 2016

Papieren post blijft mogelijk

Rosalie de la Cruz* is een alleenstaande vrouw die leeft van een minimum inkomen. Zij ontvangt daarnaast huur- en zorgtoeslag. Als er iets verandert in de toeslagen krijgt ze daar post over van de Belastingdienst. Op papier. Maar dan krijgt ze een bericht…
Lees meer
Column 19 december 2015

Meneer Dragstra wacht op antwoord

Meneer Dragstra* en zijn vrouw verhuizen in het voorjaar van 2013 van België naar het Limburgse Sittard. Als de verhuisdozen zijn uitgepakt en ze helemaal gewend zijn aan hun nieuwe huis belt meneer Dragstra medio 2014 de Belastingdienst. Hij wil weten of…
Lees meer

Meer columns

Column 4 juli 2015

Een konijn uit de hoge hoed

Marius van der Stelt* krijgt in 2014 een brief van de Belastingdienst. Hij krijgt 382 euro minder dan zijn berekende teruggaaf van de Inkomstenbelasting over 20…
Lees meer
Column 21 februari 2015

Nog even geduld...

De bekende blauwe envelop ligt bij mevrouw Brouwer* in de brievenbus. Met een prettig bericht over de voorlopige aanslag inkomstenbelasting: ze krijgt € 980 ter…
Lees meer

Rapporten

Bekijk alle gerelateerde rapporten

Meer rapporten

Nieuwsberichten

Nieuwsbericht 5 april 2016

Belastingdienst te snel met digitaliseren van blauwe envelop

De Belastingdienst heeft de belangen van mensen die berichten niet digitaal kunnen of willen ontvangen uit het oog verloren. Dat constateert de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, na onderzoek. Bij het digitaliseren van het berichtenverkeer tussen de…
Lees meer
Nieuwsbericht 25 november 2015

Ombudsman onderzoekt verdwijnen blauwe envelop Belastingdienst

De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de verplichting om berichten van de Belastingdienst uitsluitend digitaal te ontvangen. De zogeheten blauwe envelop wordt stapsgewijs vervangen door digitaal verkeer. Hij heeft hier sinds begin november 475 si…
Lees meer
Nieuwsbericht 12 februari 2015

Nog nooit zoveel klachten over Belastingdienst Toeslagen

De Nationale ombudsman ontving in 2014 een recordaantal klachten over de Belastingdienst/Toeslagen. Het totaal aantal schriftelijke klachten steeg met 59% t.o.v. 2013. Deze forse stijging is voor de Nationale ombudsman reden geweest om een onderzoek in te…
Lees meer

Meer nieuwsberichten

Informatie speciaal voor