Voor ondersteuning via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) kunt u onder andere terecht bij het sociaal wijkteam. Of het Wmo- of zorgloket van uw gemeente. Bent u het niet eens met het besluit over uw aanvraag voor ondersteuning? Duurt het onderzoek naar uw persoonlijke situatie lang? Op deze pagina helpen wij u verder.
Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning)
Waar gaat uw vraag of klacht over?
Mijn vraag gaat over
Ik krijg van de gemeente niet de Wmo-ondersteuning die ik graag wil
Ik krijg van de gemeente niet de Wmo-ondersteuning die ik graag wilHebt u bij de gemeente ondersteuning gevraagd, maar krijgt u die niet? Dat is erg vervelend, zeker als u wel ondersteuning nodig hebt.
Hebt u van de gemeente bericht met een officieel besluit gekregen? Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u bezwaar maken. U leest in de brief bij het besluit hoe u dat moet doen. Hier vindt u een voorbeeldbrief.
Hebt u een melding of een aanvraag bij de gemeente gedaan en geen officieel besluit gekregen? Vraag dan de gemeente om een schriftelijk besluit.
Bent u niet tevreden over de manier waarop uw hulpvraag is beantwoord? Neem dan contact op met het sociaal wijkteam of het Wmo- of zorgloket. U kunt ook een klacht indienen bij de gemeente.
Hebt u hierbij hulp nodig? Vraag een cliëntondersteuner om met u mee te denken. Op Regelhulp vindt u bij welke organisatie in uw gemeente u terecht kunt. Op deze site vindt u ook meer informatie over het regelen van zorg en ondersteuning.
Komt u er met de gemeente niet uit of loopt u vast? Dan mag de ombudsman u verder helpen. Als uw gemeente een eigen ombudsman heeft, kunt u daar terecht.
Wat kan ik zelf doen?
Komt u er met de instantie niet uit?
Ik heb een probleem met een hulpmiddel
Ik heb een probleem met een hulpmiddelHebt u een probleem met uw rolstoel, traplift of bijvoorbeeld uw scootmobiel?
Hebt u klachten over het hulpmiddel? Moet het hulpmiddel gerepareerd worden? Dan kunt u terecht bij de aanbieder die u het hulpmiddel heeft verstrekt. Soms is het mogelijk om tijdens de reparatie een tijdelijk vervangend hulpmiddel te krijgen.
Moet u lang wachten of bent u niet tevreden? Dan kunt u een klacht indienen bij deze aanbieder. Komt u er samen niet uit? U kunt dan een klacht indienen bij de gemeente en vragen om een oplossing.
Komt u er met de aanbieder en de gemeente niet uit of loopt u vast? Dan mag de ombudsman u verder helpen. Als uw gemeente een eigen ombudsman heeft, kunt u daar terecht.
Wat kan ik zelf doen?
Komt u er met de instantie niet uit?
Ik heb een vraag over de eigen bijdrage
Ik heb een vraag over de eigen bijdrageKomt u er met de instantie niet uit?