Folders en brochures voor burgers

Zoekt u ons jaarverslag, een informatiebrochure over onze organisatie of een wijzer? Download of bestel het hier.
Rapport of onderzoek bestellen? Let op: wilt u veel rapporten en/of onderzoeken bestellen? Dat kan. We brengen hiervoor wel kosten in rekening.
 
Gaat het mis tussen een veteraan en een (overheids)instantie? Dan staan wij voor u klaar

Gaat het mis tussen een veteraan en een (overheids)instantie? Dan staan wij voor u klaar

De Veteranenombudsman is er voor veteranen die een probleem hebben met een overheidsinstantie of een niet-overheidsinstantie, zoals het ministerie van Defensie, het ABP, het UWV en gemeenten. Deze brochure bevat algemene informatie over het indienen van een klacht bij de Veteranenombudsman. Daarnaast vindt u in deze brochure een klachtenformulier. Deze kunt u invullen en opsturen als u een klacht heeft over een (overheids)instantie.
Jaarverslag 2017

Jaarverslag 2017

De Nationale ombudsman brengt ieder jaar verslag uit van zijn werkzaamheden aan de Tweede Kamer. In 2017 maakten de Nationale ombudsman, de Kinderombudsman en de Veteranenombudsman samen voor het eerst één gezamenlijk verslag. Bekijk het digitale verslag over 2017 op nationaleombudsman.nl/jaarverslag/2017
Bezwaarkaart

Bezwaarkaart

Een burger die het niet eens is met een beslissing van de overheid, kan tegen die beslissing in bezwaar gaan. Deze Bezwaarkaart kunnen burgers gebruiken om te bepalen of bezwaar voor hen wel de juiste weg naar een oplossing voor hun probleem, of dat er mogelijkheden zijn die geschikter zijn.
Voorblad van de brochure 'Bezwaarwijzer'

Bezwaarwijzer

De bezwaarwijzer maakt duidelijk hoe overheden en burgers verstandig kunnen omgaan met de mogelijkheden van bezwaar. De handreikingen voor burgers uit deze bezwaarwijzer zijn overigens ook apart verkrijgbaar in een Bezwaarkaart speciaal voor burgers.
Correspondence guide

Correspondence guide

This correspondence guide provides a practical overview of the terms per form of correspondence: in writing, per fax or e-mail. The requirements of proper governance of the National Ombudsman for expeditious settlement of correspondence are included in this Correspondence guide.
Demonstratiekaart

Demonstratiekaart

Demonstreren is een grondrecht. Om een demonstratie goed te laten verlopen is het van belang dat zowel politie als demonstranten op de hoogte zijn van de daarbij geldende spelregels. De belangrijkste spelregels staan op deze demonstratiekaart.
Guia pa korespondensha

Guia pa korespondensha

E Guia pa korespondensha akí ta un indikashon práktiko pa e periodonan stipulá pa e diferente kategorianan di korespondensha; por eskrito, via faks òf via e-mail. Ademas di e Awb tin den e guia akí e eksihenshanan di adekuasia i desensha stipulá pa Nationale ombudsman pa atendé na debidu òrdu ku korespondensha.
Participatiewijzer

Participatiewijzer

Deze brochure geeft een overzicht van tien belangrijke spelregels voor het behoorlijk omgaan met de inbreng en inspraak van burgers. De spelregels vormen een handreiking voor zowel gemeente als burger om zorgvuldige burgerparticipatie in te vullen.
Stop homopesten kaart

Stop homopesten kaart

Deze kaart maakt inzichtelijk wat mensen die te maken krijgen met discriminatie of pestgedrag mogen verwachten van gemeente, politie en Openbaar Ministerie. Deze kaart is opgesteld omdat blijkt dat met name homo's regelmatig te maken hebben met pestgedrag vanwege hun geaardheid.