Decentrale overheden

Werkt u voor een gemeente? Voor een waterschap? Voor een provincie? Of voor een gemeenschappelijke regeling? Dan kan uw organisatie ervoor kiezen zich aan te sluiten bij de Nationale ombudsman. 

Wat kan de Nationale ombudsman betekenen voor mijn organisatie?

  • Voor een groot aantal decentrale overheden behandelt de Nationale ombudsman klachten van burgers.
  • De Nationale ombudsman heeft een grote expertise op het gebied van klachtbehandeling over en door decentrale overheden. Hij kan uw organisatie waardevolle adviezen leveren.
  • Medewerkers van de Nationale ombudsman kunnen bovendien voor uw medewerkers lezingen en workshops verzorgen over de verschillende aspecten van klachtbehandeling.

Hoe sluit een gemeente zich aan bij de Nationale ombudsman?

Aansluiten bij de Nationale ombudsman kan maar op één moment, namelijk per 1 januari. Diezelfde datum geldt ook als een gemeente een andere externe klachtvoorziening kiest. Aansluiting is dus altijd voor minimaal één jaar.

Via een besluit van de Gemeenteraad moet een gemeente voor 1 juli aan de Nationale ombudsman laten weten dat zij zich met in gang van 1 januari daaropvolgend wil aansluiten bij de Nationale ombudsman.

Contact met de Nationale ombudsman

Denkt uw gemeente over aansluiting bij de Nationale ombudsman en wilt u hierover meer informatie? Mail ons dan gerust of bel en vraag naar Jan Prins via ons algemene nummer (070) 356 35 63.

DCO-nieuwsbrief

Abonneer u op de nieuwsbrief voor Decentrale overheden.

Informatiemateriaal

Bekijk informatiemateriaal voor overheden.

Vindt u niet wat u zoekt? Neem dan contact op met het secretriaat van de afdeling Communicatie via (070) 356 36 79 of via de mail