Niet voor een gat te vangen!

Op deze pagina

    Column
    Foto van een vrouw in een auto

    Anna* volgt al een tijdje een cursus Italiaans en rijdt daarom elke week naar de stad. Aan de rand van haar woonplaats moet zij een bocht naar rechts maken. Op een dag ziet Anna in die bocht een groot gat van bijna een meter breed en zeker 50 cm diep. Ze kwam er bijna met haar wielen in terecht! Dat zou zeker grote schade aan haar auto hebben veroorzaakt. Omdat ze er erg van is geschrokken en ze ook andere weggebruikers niet in de problemen wil laten komen, meldt ze het slechte wegdek bij haar gemeente. Deze verwijst haar naar de provincie. De provincie mailt Anna vervolgens dat zij met haar klacht bij Rijkswaterstaat moet zijn. En van Rijkswaterstaat krijgt ze een mail dat het probleem door de gemeente opgelost moet worden……Zo is de cirkel weer rond en Anna nog geen steek verder!

    De slogan van A naar Beter komt niet helemaal uit de verf op deze manier. Anna voelt zich helemaal niet geholpen en weet niet meer goed hoe ze het gat nu gerepareerd krijgt. Ze besluit de situatie aan ons voor te leggen. Anna krijgt onze medewerker Ingrid aan de lijn, die nog dezelfde dag contact opneemt met de gemeente. Gelukkig snapt de medewerker van de gemeente dat nu snel actie moet worden genomen. Het gat in de weg blijkt na rondvraag binnen de gemeente bekend te zijn. En ook al vindt de gemeente dat het om een rijksweg gaat en daarom Rijkswaterstaat verantwoordelijk is, zien ze gelukkig meteen in dat het niet behoorlijk zou zijn om Anna nog langer te laten wachten.

    De gemeente laat weten dat zij het gat in de weg meteen de volgende dag gaat herstellen. En achter de schermen stemmen zij alles verder af met Rijkswaterstaat. Welke instantie nu eigenlijk verantwoordelijk is, daar hoeft Anna zich in ieder geval niet mee bezig te houden. Anna is dolblij dat ze weer zonder zorgen met de auto naar haar cursus kan rijden en laat ons een paar dagen later weten dat ze heeft gezien dat het gat dicht is!

    Het al dan niet terecht doorverwijzen van de ene naar de andere overheidsinstantie, kan veel irritatie oproepen en ervoor zorgen dat mensen er de volgende keer dan maar afzien om iets te melden. Jammer, want juist meldingen van bewoners zijn van groot belang voor een veilige en prettige leefomgeving. Het doet me veel genoegen dat de gemeente het probleem uiteindelijk zelf heeft opgelost. De ombudsman vindt dat de overheid problemen altijd zo dicht mogelijk bij burgers moet oplossen!

    *gefingeerde naam
    De persoon op de foto is niet de persoon uit deze column


    Deze column is eerder geplaatst in de Telegraaf van zaterdag 17 februari jl.