Gewoon buiten en buitengewoon

Foto van een opsporingsambtenaar

Joost* koopt een parkeerkaartje. Bij het wegrijden rijdt hij per ongeluk rakelings langs een controlerende parkeerwachter. De parkeerwachter is kwaad en krijgt ruzie met Joost. Joost krijgt later een bekeuring in de brievenbus. Hij maakt bezwaar bij de gemeente en dient een klacht in. Want datum en tijd van Joosts parkeerkaartje zijn dezelfde als waarop de boete is afgegeven. Later blijkt dat de parkeerwachter Joost de bekeuring expres heeft gegeven om hem terug te pakken.

De 14-jarige Hannah* is ernstig ziek. Ze kan niet naar de middelbare school. Ze wordt tijdelijk vrijgesteld van de leerplicht. Een halfjaar later vertelt de gemeentelijke leerplichtambtenaar Hannahs ouders dat de school hun dochter uitschrijft. Ook gaat de leerplichtambtenaar een zorgmelding doen bij het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK). De ouders van Hannah zijn verbijsterd, want dit hadden zij niet zien aankomen.

Student Joep* reist met de trein. Hij is zijn portemonnee verloren en kan de conducteur geen ov-kaart en identiteitsbewijs laten zien. De conducteur vraagt zijn naam. Hij geeft zijn roepnaam Joep in plaats van zijn volledige voornamen Johannes Frederik. De conducteur haalt de politie erbij om Joeps identiteit vast te stellen. Joep wacht in een hal met zes conducteurs en politieagenten om hem heen totdat zijn vader zijn paspoort komt brengen. Hij voelt zich als een crimineel behandeld.

Mevrouw Stan* loopt met haar hondjes in het bos. Haar hondjes zitten niet aan de lijn. Ze krijgt daarom een boete van de gemeentelijke boswachter. Mevrouw Stan rijdt net weg in haar auto, als de boswachter erachter komt dat zij hem een valse naam heeft opgegeven. De boswachter laat dit niet op zich zitten. Hij gaat in zijn auto achter haar aan. Tegen het verkeer in rijdt hij haar klem.

Vier voorbeelden van klachten die we ontvangen over Buitengewoon Opsporingsambtenaren zoals conducteurs, stadswachten, leerplichtambtenaren, sociaal rechercheurs en boswachters. In Nederland zijn er inmiddels 23.500 van deze zogeheten boa's. Ze houden toezicht, zorgen dat mensen zich aan regels houden en sporen strafbare dingen op. Daarbij hebben ze veel contact met mensen en dat loopt lang niet altijd even soepel.

Burgers weten vaak niet waar zij met hun klacht over een boa terecht kunnen en krijgen daar niet altijd informatie over. De Nationale ombudsman wil de klachtbehandeling verbeteren. We zijn daarom een meldpunt gestart om beter zicht te krijgen op de behandeling van klachten over boa's. Heeft u ook zulke ervaringen als Joost, Hannah, Joep of mevrouw Stan en heeft u een klacht ingediend? Of heeft u dat juist niet gedaan omdat u niet wist waar u terecht kon? Dat willen wij graag weten. Het meldpunt is tot en met maandag 5 december dag en nacht bereikbaar via www.nationaleombudsman.nl en elke werkdag telefonisch tussen 9 uur en 17 uur via 0800-33 55 555 (gratis).

*gefingeerde naam