Slechte taxi

Op deze pagina

    Column

    Over taxi's is veel te doen in ons land. Als je over een enkele rit niet tevreden bent dan is dat tot daaraan toe. Maar stel je voor dat je vanwege je handicap aangewezen bent op een taxibedrijf en je niet tevreden bent over hun diensten. Wat moet je dan doen? Rob* dacht er met het indienen van een klacht uit te kunnen komen, maar liep uiteindelijk vast.

    Vanwege zijn handicap maakt Rob regelmatig gebruik van de regeling ziekenvervoer. Hij is erg ontevreden over de taxionderneming die hem vervoert. Zijn klacht hierover bij het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxi leidt niet tot een oplossing. Hij zoekt het hogerop bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Deze Inspectie houdt toezicht op de naleving van de regels die gelden voor het taxivervoer. Rob vraagt de Inspectie om een onderzoek in te stellen naar de taxionderneming. Onder meer naar de slechte staat van de taxi's, de slechte opleiding van de chauffeurs en de benodigde vergunningen van het taxipersoneel. De Inspectie start inderdaad een onderzoek, brengt zelfs een bezoek aan de taxionderneming die Rob vervoert en spreekt met de bedrijfsleiding. Na dit onderzoek concludeert de Inspectie dat de taxionderneming volgens de regels zijn werk doet. Oftewel: de klacht van Rob over de taxionderneming is niet gegrond. Als Rob terugdenkt aan zijn slechte ervaringen dan snapt hij niets van deze uitkomst. Hij wil de redenen weten waarom zijn klachten ongegrond zijn en vraagt de Inspectie om een onderbouwing. Maar de Inspectie volstaat met het bericht: "De ingestelde inspectie en het gesprek met de bedrijfsleiding van deze onderneming, heeft het beeld gegeven dat uw klacht(en) niet als gegrond kunnen worden aangemerkt."  

    Rob laat zich niet met dit kluitje het riet insturen. Hij vindt dat hij recht heeft op een duidelijke uitleg van de Inspectie waarom zijn klacht niet gegrond zou zijn. Daarom vraagt hij ons om onafhankelijk naar zijn zaak te kijken. Wij gaan op onderzoek uit. De inspecteur heeft na het bezoek aan het bedrijf geen rapport opgesteld omdat er geen overtredingen zijn geconstateerd. Wel heeft de inspecteur hierover een e-mailbericht verstuurd aan zijn leidinggevende, maar dit bericht is niet bewaard. Een verslag of rapport is van groot belang om na te kunnen gaan wat tijdens de controle is gebleken. Ik ben verbaasd dat de Inspectie alleen in algemene bewoordingen op Rob's klacht heeft gereageerd en dat zij niet heeft onderbouwd waarom zijn klacht ongegrond is verklaard. Bovendien heeft het allemaal wel erg lang geduurd.

    Reden genoeg om dit onderwerp onder de aandacht te brengen van de minister van Verkeer en Waterstaat. Ik heb hem gevraagd om ervoor te zorgen dat bij alle bedrijfsinspecties voortaan een rapport wordt opgesteld. Hieruit moet blijken wat de gang van zaken is geweest tijdens de inspectie, wat de aanleiding is geweest voor de controle en wat de bevindingen van het onderzoek zijn. Dit komt uiteindelijk beide partijen ten goede.

    * Om privacyredenen is de naam veranderd