Voor nop

Op deze pagina

    Column

    Heb je wel eens een advocaat voor een probleem moeten inschakelen, dan weet je dat dat niet goedkoop is. Als je weinig inkomen hebt, dan hakt het er helemaal in. Mevrouw Jost weet dit maar al te goed. Alleen kwam zij er tot haar verbazing achter, dat ze helemaal geen advocaat had hoeven inschakelen...

    Mevrouw Jost heeft al jaren de voogdij en zorg over haar dochters. Van haar ex-man hoort ze nooit meer wat. Ze besluit de achternaam van haar kinderen te veranderen in die van haar. Hiervoor dient ze een verzoek in bij de Dienst Justis van het Ministerie van Justitie. Justis beslist of de achternaam veranderd kan worden.

    Maar dan laat haar ex-man opeens van zich horen en dient een bezwaar in tegen de naamswijziging. De periode waarbinnen hij bezwaar kan maken is echter al voorbij. De Dienst Justis geeft hem alsnog de kans toe te lichten waarom hij te laat is met zijn bezwaar. Drie maanden later reageert hij hierop, maar laat de Dienst niet weten waarom hij te laat was. Mevrouw Jost maakt zich zorgen over de afloop vanwege het bezwaar van haar ex. Ze schakelt daarom een advocaat in die de naamswijziging rond moet krijgen. Een hele investering voor iemand op bijstandniveau.

    Maar wat blijkt? Ze had deze investering helemaal niet hoeven doen. Als Mevrouw Jost op een gegeven moment bij haar gemeente een identiteitskaart aanvraagt voor haar dochters, hoort ze tot haar verbazing dat zij al onder haar achternaam in het systeem staan. De achternaam van de kinderen is ondanks het bezwaar al geruime tijd veranderd. De Dienst Justis heeft dat wel aan de gemeente laten weten, maar niet aan haar. Dit terwijl haar advocaat pas nog van Justis te horen had gekregen dat de naamswijziging niet rond was.

    De naamswijziging is dus doorgevoerd en inmiddels is het bezwaar van haar ex ook afgewezen. Maar mevrouw Jost is woedend over deze gang van zaken. De naamswijziging was namelijk al een feit, toen zij een advocaat inschakelde. Als de Dienst Justis haar direct had geïnformeerd, had ze €700,- bespaard aan kosten voor de advocaat. De Dienst Justis was echter vergeten haar te informeren. Ze dient een klacht in over de gang van zaken bij de Dienst Justis. Die biedt excuses aan, maar vergoedt de kosten niet.

    Mevrouw Jost is niet tevreden en legt haar klacht voor aan mij. Mensen zoals mevrouw Jost moeten in een zaak als deze, goed voor zichzelf op kunnen komen. Daarom moeten overheidsinstanties hen actief en uit zichzelf tijdig informeren over beslissingen zoals een naamswijziging. De Dienst Justis heeft dat niet gedaan, waardoor mevrouw Jost onnodig flink heeft moeten betalen. Dit laat ik de Dienst Justis weten. Gelukkig komt de Dienst nu ook tot inzicht en betaalt mevrouw Jost de kosten terug.

    * Om privacyredenen is de naam veranderd