Opeenstapeling van fouten

Op deze pagina

    Column

    Als er eenmaal iets mis gaat, dan gaan daarna vaak andere dingen ook fout. Kent u dat? Het verhaal van Mieke begint met een foutje, maar heeft tot gevolg dat daarna fout op fout wordt gestapeld. Probeer daar maar eens uit te komen…Het lukt Mieke niet en daarom roept ze mijn hulp in.

    Mieke is bekeurd omdat zij te hard zou hebben gereden. Zij is het daar niet mee eens en dient een beroepschrift in bij de officier van justitie. Tegelijkertijd geeft zij haar nieuwe adres in Duitsland door. Per ongeluk vermeldt Mieke hierbij het laatste cijfer van het beschikkingsnummer verkeerd. Zodra ze dit ontdekt stuurt ze meteen per fax een correctie. Maar in de tussentijd heeft de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM) het verkeerde dossier opgevraagd bij het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). Omdat Mieke een half jaar later nog niets heeft gehoord, stuurt zij nogmaals een fax om te vragen hoe het ermee staat. Een antwoord blijft uit en daarom besluit Mieke te bellen met de CVOM. Daar krijgt zij te horen dat de beslissing van de officier van justitie op haar beroepschrift toch nog naar haar oude adres is verstuurd. Mieke besluit opnieuw een fax te sturen waarop zij de officier van justitie vraagt een nieuwe beslissing te nemen en deze naar haar juiste adres te sturen. Ze krijgt hierop geen reactie. Achteraf blijkt dat deze fax is opgevat als een beroep bij de kantonrechter. De adresgegevens blijken uiteindelijk pas na ruim acht maanden in het systeem te zijn gewijzigd. Maar voor Mieke is de maat vol, daarom dient ze bij de CVOM een klacht in over de wijze waarop haar beroepschrift is behandeld. Omdat zij niet tevreden is met de reactie van de directeur op haar klacht, vraagt ze mij naar de zaak te kijken.

    Nadat ik de zaak heb doorgenomen, vraag ik ook de minister van Justitie die verantwoordelijk is voor het CVOM om een reactie. De minister erkent de gemaakte fouten en noemt het een sneeuwbaleffect: een eenmaal gemaakte fout is door de CVOM niet tijdig herkend, waarna de fouten zich alsmaar hebben opgestapeld. Dat ben ik met de minister eens. Helaas ging er bij de CVOM geen belletje rinkelen na de fax waarin Mieke haar fout wilde rechtzetten. Het had voor de hand gelegen dat een medewerker het andere dossier erbij had gepakt of Mieke had even had opgebeld om te vragen wat haar bedoeling was. Al met al vind ik dat het CVOM het dossier van Mieke niet goed behandeld heeft. De minister van Justitie heeft mij inmiddels laten weten dat er maatregelen zijn getroffen om te voorkomen dat een reactie op een brief of fax uitblijft. Zo heeft de hier gemaakte fout uiteindelijk toch nog geleid tot een verbetering bij het CVOM.

     

    * Om privacyredenen is de naam veranderd