5 veelvoorkomende problemen voor zzp’ers en onze tips om ze op te lossen

Op deze pagina

    Man aan het werk met houtbewerking

    Als zzp'er wilt u vooral aan het werk en niet bezig zijn met de laatste regels vanuit de overheid. In deze tijden van corona weten steeds minder ondernemers waar ze aan toe zijn en is het een gepuzzel met regelingen. Komt u er niet uit met een overheidsinstantie?

    De Nationale ombudsman is er ook voor u als zzp-er. Daarom delen we vijf veelvoorkomende problemen in tijden van corona en geven tips om u op weg te helpen.

    1. Sommelier Eric komt niet in aanmerking voor de Tozo

    Na maanden zonder opdrachten, is het spaargeld van Eric nu echt op. Omdat hij geen andere uitweg meer zag, vroeg hij bij zijn gemeente de Tozo-regeling aan. Veel zzp’ers maken gebruik van deze tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers. En we horen vaak dat hun aanvragen worden afgewezen. Ook Eric kreeg helaas nul op het rekest.

    Sommelier

    Komt u ook niet in aanmerking voor de Tozo? De eerste stap is: teken bezwaar aan en doe dat binnen zes weken. Als uw bezwaar wordt afgewezen, kunt u in beroep gaan. Geen gehoor op uw bezwaar of beroep? Dan kan de Nationale ombudsman u helpen.

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht in of bel 0800 - 33 55 555

    2. Reisadviseur Ellen vraagt Bbz aan, maar hoort niks

    Ruime tijd voordat Nederland in lockdown ging, zag Ellen haar inkomsten al dalen door de corona-uitbraak buiten Europa. Ze besloot de Bbz aan te vragen bij haar gemeente. Het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen is er immers voor elke ondernemer die het even lastig heeft. Alleen, Ellen hoort maar niks over haar aanvraag, en als ze zelf belt dan vertelt de gemeente haar dat “het erg druk is door de aanvragen voor de extra steunpakketten”.

    Vrouw staand achter bureau

    Komt u niet verder met de gemeente? Een Bbz-aanvraag moet binnen drie maanden beoordeeld zijn door de gemeente. Natuurlijk kan er wat vertraging ontstaan, maar dat betekent niet dat instanties royaal de tijd mogen nemen. Komt u er samen niet uit, de Nationale ombudsman helpt u graag weer op weg.

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht in of bel 0800 - 33 55 555

    3. Aannemer Bert mag niet autorijden, omdat het CBR geen beslissing neemt over zijn rijgeschiktheid

    De klussen stromen binnen bij Bert, nu veel mensen besluiten hun huis op te knappen. Maar Berts rijbewijs verloopt heel binnenkort en het CBR heeft na een half jaar nog steeds geen beslissing genomen over zijn rijgeschiktheid. Zonder die goedkeuring kan hij zijn rijbewijs niet verlengen en hoe moet hij dan naar z’n klussen? 

    Man aan het werk met houtbewerking

    Wacht u ook al langer op een besluit, of bent u het niet eens met het CBR? Dien eerst een klacht in bij het CBR. Komt er geen reactie binnen zes weken of komen jullie er niet uit? Dan kunt u de hulp inroepen van de Nationale ombudsman.

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht in of bel 0800 - 33 55 555

    4. Inge, eigenaresse van een boetiek, kan de rekeningen niet meer betalen door opstapelende schulden en weet niet waar ze terecht kan voor hulp.

    Door alle coronamaatregelen ziet Inge haar klandizie al maanden afnemen. De schulden stapelen zich op, want ze redt het niet meer om de huur en andere vaste lasten te betalen. Ze wil geen faillissement aanvragen, maar zowel zakelijk als privé staat het water haar aan de lippen. Wat nu?

    Vrouw schrijft in notitieblokHerkenbaar? Schulden staan nooit volledig los van uw persoonlijke situatie, omdat ook de hypotheek en studiefinanciering onder schulden vallen. Probeer voor uzelf helder te krijgen waar de nood het hoogst is. Heeft u schuldeisers, dan kunt u proberen om een betalingsregeling te treffen.

    Moet u kosten besparen? Dan kan het helpen om een aanvraag te doen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Als u schuldsanering overweegt, ga het gesprek aan met de gemeente. Komt u er niet uit met de gemeente, dan staat de Nationale ombudsman voor u klaar.

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht in of bel 0800 - 33 55 555

    5. Personal trainer Wouter heeft kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen aangevraagd en de gemeente geeft geen informatie

    Sporten mag weer en daar is Wouter als zzp’er heel blij mee. Toch is hij door de maatregelen een  groot deel van zijn inkomsten misgelopen. Wouter vraagt de gemeente om zijn gemeentelijke belastingen kwijt te schelden, maar hoort niks terug, zelfs  niet op de vraag wanneer ze met een beslissing komen. Ondertussen wordt het steeds moeilijker om de rekeningen te betalen.

    Man aan het sportenHoort u ook niets van de gemeente over uw aanvraag of over de beslissingstermijn? Elke gemeente moet uw aanvraag behandelen binnen tien weken en moet u op de hoogte stellen als dat niet haalbaar blijkt. Komt u in de problemen en wacht u al langer op een besluit? De Nationale ombudsman staat voor u klaar.

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht in of bel 0800 - 33 55 555

    Hulp voor zzp’ers

    Herkent u één of meer van bovenstaande problemen? Ook voor u als zzp’er is er hulp. De Nationale ombudsman is er voor burgers én ondernemers. Voor iedereen die er niet uitkomt met overheidsinstanties zoals de Belastingdienst, de gemeente of het CBR.

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht in of bel 0800 - 33 55 555