2014/085 UWV kan beter beide partijen informeren bij deskundigenoordeel

Rapport

Re-integratie is een zaak tussen werknemer en werkgever. Soms loopt de re-integratie vast en komen werknemer en werkgever er niet meer uit. Het is in dat geval mogelijk om het UWV te vragen om een onafhankelijk deskundigenoordeel over de situatie te geven. Het UWV doet onderzoek aan de hand van een specifieke vraag rond de re-integratie, bijvoorbeeld "is het door de werkgever aangeboden werk passend voor mij?" en geeft daarover een oordeel. Het UWV geeft geen advies. Het is de bedoeling dat werkgever en werknemer met het oordeel in de hand weer samen verder kunnen.

Soms leidt het deskundigenoordeel juist tot meer problemen in de relatie werknemer/werkgever. Dat was in dit geval ook zo. Er was hier sprake van twee deskundigenoordelen die enkele maanden na elkaar werden afgegeven.

De werkgever klaagde erover dat hij bij het tweede oordeel niet was betrokken; hij wist pas dat dat door de werknemer was aangevraagd toen het oordeel in de bus lag. De werkgever klaagde er ook over dat een deel van de in het tweede oordeel opgenomen gegevens aantoonbaar onjuist was en dat hierin bovendien een oordeel over hem werd gegeven dat niet terecht was en niet ter zake deed.

De Nationale ombudsman kwam, na uitgebreid onderzoek, tot de conclusie dat de werkgever bij het tweede deskundigenoordeel ten onrechte buiten spel is gezet. Doordat hij niet bij de totstandkoming van dit oordeel werd betrokken was het uiteindelijke resultaat voor de werkgever onverteerbaar.

Ook was de Nationale ombudsman van oordeel dat het verslag van de tweede verzekeringsarts op zijn minst vaststellingen bevat die vragen oproepen. Deze situatie had voorkomen kunnen worden als ook werkgever was betrokken bij dit tweede oordeel. Zijn visie had een andere kijk op de zaak kunnen geven en had er in ieder geval voor kunnen zorgen dat de feiten adequater werden weergegeven. Daarnaast had de verzekeringsarts er naar het oordeel van de Nationale ombudsman goed aan gedaan om in haar oordeel over werkgever enige nuance aan te brengen. In die zin kan de Nationale ombudsman begrijpen dat het tweede oordeel voor werkgever moeilijk te accepteren was.

De klacht is gegrond. Het UWV is in overweging gegeven om bij de aanvraag van een deskundigenoordeel voortaan niet alleen de aanvrager maar ook de andere partij standaard te informeren en beide partijen ook in de gelegenheid te stellen zijn/haar visie te geven.

Instansha: UWV

Complaint:

er heeft geen hoor en wederhoor plaatsgevonden

Judgement:

Gegrond

Instansha: UWV

Complaint:

deskundigenoordeel heeft deels betrekking op een periode waarover al een oordeel was gegeven en daarbij komt de verzekeringsarts bovendien tot een tegengestelde conclusie

Judgement:

Gegrond

Instansha: UWV

Complaint:

deskundigenoordeel is deels in strijd met de feiten en bevat daarnaast een kwalificatie van de werkgever die onterecht is en niet ter zake doet

Judgement:

Gegrond