2012/202: Man klaagt over besluitvorming gemeente Enschede bij aanwijzen locatie voor dak-thuislozen

Rapport

De gemeente heeft besloten tot aanwijzing van een locatie voor opvang van daklozen aan de Vlierstraat in Enschede. De omwonenden zijn bij het besluitvormingsproces betrokken geweest. Tijdens een buurtoverleg zou de wethouder gezegd hebben dat de opvang er niet komt, als iedereen daartegen is. Desondanks is de gemeente toch tot aanwijzing over gegaan.

Verzoeker klaagt erover dat de gemeente niet behoorlijk is omgegaan met zijn inbreng en de inbreng van buurtbewoners bij de besluitvorming over het aanwijzen van een locatie voor dak- of thuislozen.

Ook klaagt hij over de informatieverstrekking vanuit de gemeente over het besluitvormingsproces.

De gemeente heeft op een uitgebreide en zorgvuldige manier de buurtbewoners de mogelijkheid tot participatie geboden. Zij heeft de mensen ruimschoots schriftelijke op de hoogte gesteld, reactie gevraagd, bezoeken afgelegd en gesprekken gevoerd, alsmede inloopavonden georganiseerd. De geuite bezwaren en kritiek op het voorgenomen besluit zijn meegenomen in de overwegingen en afwegingen die hebben geleid tot het collegebesluit wat, vanwege de gevoeligheid van de zaak, ter instemming aan de gemeenteraad werd voorgelegd, die er vervolgens mee geen ingestemd.

De klacht is in zoverre ongegrond.

De klacht over de toezegging die de wethouder tijdens een buurtoverleg heeft gedaan is gegrond. Het is juist belangrijk dat de gemeente gedurende een inspraakprocedure te allen tijde helder uitdraagt hoe ze de burger betrekt bij besluit- en beleidsvorming. Dit klemt temeer daar uitlatingen van een wethouder in de beleving van de burger méér gewicht in de schaal legt dan uitlatingen van een willekeurige medewerker van de gemeente. De informatieverstrekking over het inspraakproces is te kort geschoten op het punt van heldere en eenduidige communicatie vanuit de gemeentelijke overheid. De Nationale ombudsman heeft er met instemming kennis van genomen dat de gemeente het college heeft geadviseerd uit dit voorval lessen te trekken en eens te meer te beseffen hoe belangrijk communicatie is bij dit soort processen.

Bevorderen van actieve deelname door burger

Informatieverstrekking

Instantie: Gemeente Enschede

Klacht:

niet behoorlijk omgegaan met verzoekers inbreng en de inbreng van buurtbewoners bij de besluitvorming over het aanwijzen van een locatie voor een woonvoorziening voor dak-of thuislozen

Oordeel:

Niet gegrond

Instantie: Gemeente Enschede

Klacht:

informatieverstrekking vanuit de gemeente over het besluitvormingsproces

Oordeel:

Gegrond