2009/195

Rapport

Verzoeker diende in het kader van de Wet vermindering afdracht loonbelasting en premie voor de volksverzekeringen een achttal aanvragen bij SenterNovem in voor de periode van 1 september 2007 tot en met 31 december 2007. SenterNovem wees deze aanvragen af, waarna verzoeker bezwaar aantekende.

Voorafgaand aan de bezwaarprocedure vroeg een medewerkster van verzoeker telefonisch aan een medewerker van SenterNovem of zij vanaf 1 januari 2008 (vervolg)aanvragen kon indienen voor projecten die waren afgewezen en waartegen bezwaar zou worden aangetekend. Het antwoord zou ontkennend zijn geweest.

SenterNovem verklaarde op 23 april 2008 het bezwaar van verzoeker alsnog deels gegrond. Na ontvangst van het besluit hierover verzocht verzoeker SenterNovem aan te geven op welke wijze hij de zaak kon oppakken aangezien hem was meegedeeld dat hij voor de betreffende projecten geen aanvragen kon indienen totdat op het bezwaar was beslist. Hierop gaf SenterNovem telefonisch aan dat de aanvragen ongeacht de bezwaarprocedure ingediend hadden moeten worden. Verzoeker kon derhalve geen aanvragen meer over de periode oktober 2007-juni 2008 indienen.

Verzoeker diende hierop een klacht in bij SenterNovem die ongegrond werd verklaard. SenterNovem had navraag bij zijn medewerkers gedaan. Geen van hen kon zich het gesprek herinneren en indien een dergelijke vraag zou zijn gesteld, zouden zij hebben geadviseerd een nieuwe aanvraag in te dienen. Een telefoonnotitie was niet aanwezig.

Wel liet SenterNovem weten dat voortaan van alle telefoongesprekken een notitie zal worden gemaakt om onduidelijkheden te kunnen voorkomen.

SenterNovem stimuleert in opdracht van de Rijksoverheid duurzame economische groei. Bedrijven, kennisinstellingen en overheden kunnen bij haar terecht voor advies, kennis, begeleiding en financiële ondersteuning. In dit geval is duidelijk dat, ongeacht wat de medewerker van SenterNovem precies had gezegd, verzoeker gehandeld heeft conform het door hem begrepen advies. Gelet op de adviesfunctie en het feit dat SenterNovem geen telefoonnotitie had gemaakt, dat uitsluitsel over het besprokene had kunnen geven, is de Nationale ombudsman van oordeel dat SenterNovem tekort is geschoten in haar adviesfunctie en het (actief) verstrekken van duidelijke informatie. De klacht is gegrond wegens schending van het vereiste van actieve en adequate informatieverstrekking.

Met aanbeveling

Instantie: SenterNovem Zwolle

Klacht:

Verkeerde telefonische informatie gegeven over het indienen van nieuwe aanvragen tijdens een bezwaarprocedure waardoor verzoeker ervan afgezien heeft een aanvraag in te dienen en hij daardoor gelden misgelopen is.

Oordeel:

Gegrond