2006/365

Rapport

Verzoeker woont in een dorpskern, nabij een T-kruising waar drie doorgaande wegen op elkaar aansluiten. De maximum snelheid ter plaatse is 50 km/u. De wegbeheerder, de gemeente Maasbree, trof in 2000 een aantal verkeersremmende maatregelen, waaronder een zogeheten verkeersplateau op de desbetreffende T-kruising. De woningen rond die kruising zijn oudere panden, zonder fundering, gebouwd op zandgrond, die direct aansluiten aan het trottoir langs de geasfalteerde rijweg en het bestrate verkeersplateau. De aanwonenden, waaronder verzoeker, dienden bij de gemeente regelmatig een klacht in over schokken en trillingen in hun woning als gevolg van zwaar verkeer dat het plateau passeert.

Verzoeker wendde zich op 30 november 2005 tot de Nationale ombudsman met een klacht over de omstandigheid dat het college van burgemeester en wethouders onvoldoende heeft gedaan om hun overlast weg te nemen.

De Nationale ombudsman overwoog onder meer dat in de Wet geluidhinder is geregeld wanneer en hoe geluidhinder van verkeer kan worden bestreden. De wet bevat geen uitputtende regeling, maar algemene beginselen van behoorlijk bestuur vragen dat ook als de wet in een bepaalde situatie niet voorziet met het aspect geluidhinder rekening wordt gehouden. Volgens de “Handreiking Ruimtelijke Ordening en Milieu” van het ministerie van VROM is het algemeen gebruikelijk om bij de beoordeling en meting van schade en hinder door trilling de richtlijnen van de Stichting Bouwresearch (SBR) toe te passen. Het CROW, een adviesinstantie voor de overheid, merkt in zijn “Richtlijn Verkeersdrempels” van 2002 op dat bouwwerken binnen een straal van 30 meter binnen een verkeersdrempel een potentieel risico op trillingsoverlast bij het passeren van zware voertuigen lopen, en hanteert als uitgangspunt dat de grenswaarden van het SBR niet mogen worden overschreden.

In de situatie van dit geval is overleg gevoerd met bewoners en zijn in de omgeving snelheidsmetingen gedaan, maar is nooit een onderzoek naar de effecten van het desbetreffende plateau verricht. Juiste dat laatste had het college ertoe moeten brengen alsnog tot een onderzoek en toetsing aan de actuele normen over te gaan. Door dat niet te doen handelde het college in strijd met het vereiste van actieve en adequate informatieverwerving

De aanbeveling aan het college om alsnog een onderzoek in te stellen is (niet) opgevolgd.

Instantie: Gemeente Maasbree

Klacht:

Onvoldoende gedaan om overlast weg te nemen wegens aangelegd verkeersplateau.

Oordeel:

Gegrond