2005/384

Rapport

De ouders van verzoekster verbleven enige tijd in een verpleegtehuis. Voor dit verblijf waren zij een eigen bijdrage verschuldigd, welke door het Zorgkantoor door middel van een beschikking werd vastgesteld. Het Zorgkantoor stelt dit soort beschikkingen op namens de zorgverzekeraars.

Verzoekster klaagde erover dat zij in de beschikking niet kon lezen op welke wijze het Zorgkantoor de hoogte van het verschuldigde bedrag had vastgesteld. Verzoekster weet dit aan het formulier dat het Zorgkantoor gebruikt voor deze beschikking. Dit formulier bood volgens haar geen ruimte voor een motivering. In reactie op de klacht deelde de zorgverzekeraar van de ouders van verzoekster mee dat het gebruik van het desbetreffende formulier dwingend was voorgeschreven door het College voor Zorgverzekeringen (CVZ).

De Nationale ombudsman overwoog dat een bestuursorgaan dat in veel vergelijkbare zaken moet beslissen gebruik mag maken van een standaardmotivering, mits aan een aantal vereisten wordt voldaan. Zo moet onder meer sprake zijn van een kenbare en deugdelijke motivering, waaruit blijkt hoe de beslissing tot stand is gekomen.

De Nationale ombudsman concludeerde dat het gebruikte beschikkingformulier onvoldoende ruimte bood om daarin een goede motivering op te nemen. Door een beschikkingformulier te ontwerpen dat geen ruimte biedt voor een nadere motivering van de beslissing en door het gebruik van dit formulier dwingend voor te schrijven, is het CVZ tekort geschoten vanuit het oogpunt van het motiveringsvereiste.

De Nationale ombudsman oordeelde dat de onderzochte gedraging op dit punt niet behoorlijk was.

De Nationale ombudsman nam met instemming kennis van de mededeling van het CVZ dat het gebruik van het desbetreffende formulier niet langer verplicht gesteld was.

Overige klachtonderdelen:

-Niet op eigen initiatief informeren over de wijze van berekening eigen bijdrage

-de klachtbehandeling door het Zorgkantoor (artikel 15 WNo)

Instantie: Zorgkantoor Haaglanden

Klacht:

Wijze van informeren van verzoeksters ouders over de vaststelling van de door hen verschuldigde eigen bijdrage in het kader van de AWBZ: niet uit eigen beweging informatie verstrekt over de wijze van berekening van de eigen bijdrage, geen melding gemaakt van de verhoging van de eigen bijdrage, geen duidelijke informatie gegeven waaruit blijkt hoe de berekening van de eigen bijdrage tot stand is gekomen, voor het besluit waarbij de eigen bijdrage bekend werd gemaakt een onvoldoende toegankelijk en transparant formulier gebruikt; .

Oordeel:

Gegrond

Instantie: Zorgkantoor Haaglanden

Klacht:

Niet voldaan aan wettelijk vereiste van klachtbehandeling door bestuursorgaan;.

Oordeel:

Niet gegrond

Instantie: Zorgkantoor Haaglanden

Klacht:

Onderzoek uit eigen beweging naar de wijze waarop verzoeksters klacht hierover is behandeld: klacht niet behandeld binnen de gestelde wettelijke termijn; verzoekster niet gehoord; niet op alle klachtonderdelen ingegaan; in klachtafdoeningsbrief niet verwezen naar externe klachtbehandelaar.

Oordeel:

Gegrond

Instantie: College voor zorgverzekeringen

Klacht:

Zorgkantoren verplicht gebruik te maken van een beschikkingsformulier bij wijze van beschikking.

Oordeel:

Gegrond